Regulamin organizacyjny Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie
Uchwała Nr IV/2007 Zgromadzenia Ogólnego Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie z dnia 23 października 2007 r. (uwzględnione zmiany wprowadzone Uchwałą nr II/2010 z dnia 14.01.2010 r.)
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Lublinie, zwane dalej „Kolegium", działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (t. jedn. z 2001 r. Nr 79 poz. 856 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą", oraz innych aktów prawnych mających zastosowanie do organizacji lub postępowania przed Kolegium, jak też na podstawie niniejszego Regulaminu i innych aktów prawnych.
§ 2
- Kolegium jest organem wyższego stopnia w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego i ordynacji podatkowej w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości jednostek samorządu terytorialnego Województwa Lubelskiego, określonych w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów.
- Na zasadach określonych w odrębnych ustawach Kolegium orzeka w innych sprawach niż wymienione w ust. l.
II. Załatwianie spraw
§ 3
- Po wpłynięciu spraw (odwołań, zażaleń, skarg, wniosków, innych pism) do Biura Kolegium Prezes Kolegium dokonuje ich podziału w formie zarządzenia, które włączane jest do akt sprawy.
- Skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego Prezes Kolegium kieruje do przewodniczącego składu orzekającego za pośrednictwem pracownika Biura wymienionego w §4 ust.2.
§ 4
- Wpływające do Kolegium sprawy rejestrowane są w repertorium komputerowym z oznaczeniami ustalonymi w zarządzeniu Prezesa Kolegium.
- Wyznaczony pracownik Biura prowadzi oddzielny dodatkowy rejestr skarg do wojewódzkiego sądu administracyjnego, których oznakowanie rozpoczyna się numerem 41, bez względu na rodzaj skargi.
- Wyznaczony pracownik Biura prowadzi oddzielny dodatkowy rejestr skarg i wniosków do Naczelnego Sądu Administracyjnego, których oznakowanie rozpoczyna się numerem 41/NSA, bez względu na rodzaj skargi lub wniosku.
- Wyznaczony pracownik Biura prowadzi oddzielny dodatkowy rejestr sprzeciwów do sądu rejonowego, których oznakowanie rozpoczyna się numerem 41/SR, bez względu na rodzaj sprzeciwu.
- Zmiany i uzupełnienia oznakowania określonego w ust. l - 4 dokonywane są zarządzeniem Prezesa Kolegium.
§ 5
- Po wpływie sprawy do Kolegium pracownik Biura Kolegium dokonuje wstępnego sprawdzenia kompletności otrzymanych akt sprawy, zaś w razie potrzeby występuje do strony lub właściwego organu o ich uzupełnienie.
- W przypadku braku wymaganej opłaty wzywa się osobę wnoszącą pismo do jej uiszczenia, wyznaczając termin przepisany prawem pod rygorem zwrotu pisma lub zaniechania dalszych czynności w sprawie.
- Pismo wzywające do opłaty sporządza wyznaczony przez Kierownika pracownik Biura Kolegium, zaś podpisuje Prezes Kolegium. Kopię pisma pracownik Biura załącza do akt sprawy i kieruje do przewodniczącego składu orzekającego.
§ 6
- W przypadku wpłynięcia sprawy bezpośrednio do Kolegium wyznaczony przez Kierownika pracownik Biura Kolegium sporządza projekt wezwania stosownego organu do nadesłania akt sprawy.
- Czynności wymienione w § 5 ust.2 i § 6 ust. l pracownik Biura dokonuje przed doręczeniem pisma Prezesowi Kolegium w celu podziału spraw zgodnie z § 3.
§ 7
Prezes Kolegium w zarządzeniu, o którym mowa w § 3 pkt l, ustala skład orzekający.
§ 8
- Przewodniczący składu orzekającego jest odpowiedzialny za zgromadzenie materiału dowodowego w sprawie oraz dokonanie stosownych wezwań lub zawiadomień stron, organów i innych osób biorących udział w postępowaniu.
- Czynności, o których mowa w ust. l wyjątkowo może dokonać członek sprawozdawca, nie będący przewodniczącym składu, jeżeli nie spowoduje to opóźnienia terminu załatwienia sprawy.
- Merytoryczne przygotowanie sprawy na rozprawę lub posiedzenie niejawne oraz wykonywanie wszelkich czynności w toku postępowania, nie zastrzeżonych dla przewodniczącego składu orzekającego należy do sprawozdawcy.
§ 9
- Wpływające do Kolegium sprawy załatwiane są przez składy orzekające na rozprawie lub posiedzeniu niejawnym.
- Skład orzekający stanowi trzech członków Kolegium. Składowi przewodniczy Prezes Kolegium lub wyznaczony przez niego etatowy członek Kolegium.
- Przewodniczący składu orzekającego zapewnia dyscyplinę i właściwy tok rozpoznania powierzonych mu spraw oraz jest odpowiedzialny za terminowe ich rozpatrzenie. Skład orzekający w formie postanowienia zawiadamia strony postępowania o przyczynie opóźnienia w rozpatrzeniu sprawy w terminach określonych w kodeksie postępowania administracyjnego i ordynacji podatkowej, oraz podaje nowy termin rozpatrzenia sprawy.
- Przewodniczący składu orzekającego przed wysłaniem stronom postanowienia, o którym mowa w ust.3, przedkłada je Prezesowi Kolegium.
- Przy orzekaniu członkowie składów orzekających związani są wyłącznie przepisami powszechnie obowiązującego prawa.
§10
- Rozprawa lub posiedzenie niejawne powinny być tak przygotowane i przeprowadzone, aby sprawę można było rozstrzygnąć bez ich odraczania.
- Przed rozprawą powinna odbyć się narada wstępna składu orzekającego w celu omówienia występujących w sprawie zagadnień.
- W toku narady członkowie składu orzekającego ustalają, czy i jakie zasadnicze elementy stanu faktycznego należy dodatkowo wyjaśnić na rozprawie.
§ 11
- Przewodniczący składu orzekającego kieruje rozprawą lub posiedzeniem niejawnym i odpowiada za prawidłowy ich przebieg.
- Jeżeli nie zachodzą przeszkody do rozpoznania sprawy, a przemawia za tym jej charakter, przewodniczący składu nakłania strony do zawarcia ugody.
- W przypadku braku możliwości zawarcia ugody, sprawozdawca przedstawia istotne okoliczności sprawy i zgłoszone wnioski stron, po czym przewodniczący składu orzekającego wzywa strony do ustosunkowania się co do zupełności dokonanych ustaleń i ewentualnego zgłoszenia środków dowodowych.
- Po dokonaniu wyjaśnień przewodniczący zamyka rozprawę, informując strony o dalszym trybie postępowania.
§ 12
- Rozpoznanie sprawy na posiedzeniu niejawnym (bez wzywania i udziału stron) sprawozdawca rozpoczyna przedstawieniem istotnych okoliczności sprawy i załączonych do niej wniosków.
- Po wyjaśnieniu przez członków składu orzekającego stanu faktycznego sprawy, przeprowadza się dyskusję i przegłosowuje się zaproponowane przez sprawozdawcę rozstrzygnięcie.
§ 13
- Z każdej rozprawy wyznaczony przez Kierownika Biura pracownik sporządza protokół pod kierunkiem przewodniczącego składu orzekającego.
- Z każdego posiedzenia niejawnego sprawozdawca składu orzekającego sporządza protokół
- Protokół włącza się do akt sprawy.
§ 14
- Skład orzekający załatwia sprawę przez wydanie decyzji, postanowienia lub innego orzeczenia, które zapadają większością głosów i podpisywane są przez wszystkich członków składu.
- Członek składu orzekającego nie może wstrzymać się od głosu.
- Uzasadnienie sporządza się niezwłocznie po podpisaniu protokołu z rozprawy lub posiedzenia niejawnego.
- Przegłosowany członek składu orzekającego ma prawo zgłosić swoje zdanie odrębne w chwili podpisania protokołu z rozprawy lub posiedzenia niejawnego.
- Uzasadnienie zdania odrębnego sporządza się nie później niż w terminie 3 dni od dnia otrzymania podpisanych decyzji, postanowienia lub innego orzeczenia.
§ 15
- W przypadku wniesienia skargi na orzeczenie Kolegium do wojewódzkiego sądu administracyjnego przewodniczący składu przedstawia Prezesowi Kolegium sporządzoną przez siebie lub sprawozdawcę propozycję ustosunkowania się do skargi.
- Projekt odpowiedzi na skargę przewodniczący składu przedkłada Prezesowi Kolegium do podpisu najpóźniej w 24 dniu terminu przewidzianego na przekazanie odpowiedzi na skargę wraz z aktami sprawy do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
- Na rozprawie przed wojewódzkim sądem administracyjnym Kolegium reprezentuje przewodniczący składu orzekającego lub sprawozdawca jeżeli sporządził odpowiedź na skargę, albo inny członek Kolegium wyznaczony przez Prezesa Kolegium.
- Na rozprawie przed Naczelnym Sądem Administracyjnym Kolegium reprezentuje członek Kolegium wyznaczony przez Prezesa Kolegium.
III. Postanowienie sygnalizacyjne
§ 16
- W razie stwierdzenia występowania istotnych uchybień w pracach organów samorządu terytorialnego przewodniczący składu orzekającego lub sprawozdawca niezwłocznie przekazuje opis uchybień Prezesowi Kolegium.
- Po rozpoznaniu stanu wymienionego w opisie Prezes Kolegium może wydać postanowienie sygnalizacyjne, stosownie do treści art.20 ustawy.
IV. Członkowie i pracownicy Kolegium
§ 17
- Członkostwo Kolegium ma charakter etatowy lub pozaetatowy.
- Członek Kolegium powinien w wypełnianiu funkcji strzec powagi stanowiska i unikać wszystkiego, co mogłoby przynieść ujmę godności lub osłabić zaufanie co do jego bezstronności.
§ 18
- Członek Kolegium i pracownik Biura Kolegium są obowiązani zachować w tajemnicy okoliczności sprawy, o których powzięli wiadomość ze względu na swoje stanowisko.
- Obowiązek zachowania tajemnicy trwa także po ustaniu stosunku służbowego i stosunku pracy
- Członek Kolegium podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej w związku z postępowaniem uchybiającym jego obowiązkom lub godności zawodowej.
§ 19
Rozkład czasu pracy pracowników Kolegium stosownie do obowiązujących przepisów ustala Prezes Kolegium.
§ 20
- Zasady wynagradzania pracowników Kolegium określa rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie wielokrotności kwoty bazowej oraz szczegółowych zasad wynagradzania prezesa, wiceprezesa, pozostałych członków samorządowego kolegium odwoławczego i pracowników biura tego kolegium.
- Pracownikom Kolegium przysługuje wynagrodzenie odpowiadające rodzajowi pracy, osobistym nakładom i efektom ich pracy.
- Pozaetatowi członkowie Kolegium otrzymują wynagrodzenie za udział w posiedzeniach, tj. za przygotowanie i prowadzenie spraw zakończonych decyzją , postanowieniem lub innym orzeczeniem albo pismem ( w tym za sporządzenie odpowiedzi na skargę Kolegium do wojewódzkiego sądu administracyjnego).
- Szczegółowe zasady ustalania wynagrodzenia członków pozaetatowych określa Prezes Kolegium w formie zarządzenia.
V. Prezes Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie i Wiceprezes Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie oraz tryb zgłaszania kandydatów na Prezesa Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie
§ 21
Prezes Kolegium kieruje pracami Kolegium, reprezentuje je na zewnątrz oraz dokonuje w imieniu Kolegium czynności z zakresu prawa pracy wobec etatowych członków i pracowników Biura Kolegium.
§ 22
Prezes Kolegium podpisuje pisma kończące sprawę w inny sposób niż przez orzeczenie Składu, a także pisma z żądaniem potrzebnych informacji i dokumentów dotyczących działalności organów samorządu terytorialnego, o których mowa w art.19 ust.2 pkt l ustawy.
§ 23
Prezes Kolegium w szczególności:
- ustala szczegółowe zasady funkcjonowania Kolegium w formie zarządzenia,
- dokonuje systematycznej oceny terminowości załatwiania spraw przez Kolegium,
- przekazuje do wojewódzkiego sądu administracyjnego odpowiedzi na skargi,
- przekazuje do Naczelnego Sądu Administracyjnego skargi kasacyjne i odpowiedzi na skargi kasacyjne oraz wnioski o rozstrzygnięcie sporów o właściwość i sporów kompetencyjnych,
- wydaje zaświadczenia.
§ 24
- Zgromadzenie Ogólne Kolegium w celu dokonania wyboru kandydatów na Prezesa Kolegium zwołuje dotychczasowy Prezes lub Wiceprezes w terminie przypadającym w ciągu 30 dni od dnia upływu kadencji Prezesa Kolegium.
- Informację o terminie Zgromadzenia Ogólnego Kolegium w sprawie wyboru kandydatów na Prezesa Kolegium oraz przewidzianym w regulaminie trybie zgłaszania kandydatów Prezes Kolegium przekazuje Przewodniczącemu Krajowej Reprezentacji Samorządowych Kolegiów Odwoławczych nie później niż na 21 dni przed wyznaczonym terminem Zgromadzenia Ogólnego. W tym samym terminie Prezes zawiadamia pisemnie członków Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie o terminie Zgromadzenia Ogólnego.
- Prawo kandydowania na Prezesa Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie przysługuje etatowym członkom samorządowych kolegiów odwoławczych.
- Oferty kandydatów wraz z uzasadnieniem składa się na piśmie w siedzibie Kolegium w zamkniętych kopertach z adnotacją „Wybór Prezesa Kolegium” nie później niż na 5 dni przed wyznaczonym terminem Zgromadzenia Ogólnego. Każde zgłoszenie opatruje się datą wpływu. W przypadku doręczenia zgłoszenia pocztą decyduje data wpływu.
- Kandydat, który nie jest etatowym członkiem Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie do zgłoszenia powinien dołączyć urzędowy dokument świadczący o tym, że jest on aktualnie etatowym członkiem kolegium.
- Zgromadzenie Ogólne wybiera spośród członków Kolegium, w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, trzyosobową Komisję Wyborczą w celu przeprowadzenia wyborów. Zadaniem Komisji Wyborczej jest otwarcie ofert, sprawdzenie wymogów formalnych wynikających z ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych i niniejszego regulaminu oraz zaprezentowanie kandydatur Zgromadzeniu Ogólnemu.
- Przewodniczącym Zgromadzenia Ogólnego jest Prezes Kolegium lub Wiceprezes, o ile nie złożyli ofert kandydowania na stanowisko Prezesa Kolegium. W przypadku złożenia przez Prezesa Kolegium i Wiceprezesa ofert kandydowania na stanowisko Prezesa Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie Zgromadzenie Ogólne wybiera spośród członków Kolegium, w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, Przewodniczącego Zgromadzenia Ogólnego.
- Wyboru kandydatów dokonuje się w trybie art. 5 ustawy.
- Protokół Zgromadzenia Ogólnego i wystąpienie do Prezesa Rady Ministrów o powołanie Prezesa Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie podpisuje Przewodniczący Zgromadzenia Ogólnego.
§ 25
Wiceprezes Kolegium zastępuje Prezesa oraz wykonuje inne czynności w zakresie ustalonym przez Prezesa Kolegium w formie zarządzenia.
VI. Biuro Kolegium
§ 26
- Biuro Kolegium zapewnia obsługę kancelaryjno-biurową, a w szczególności:
- rejestrację spraw w podziale na określone kategorie zgodnie z zarządzeniami Prezesa Kolegium,
- rejestrację skarg , skarg kasacyjnych, wniosków i sprzeciwów,
- prawidłowy obieg i archiwizację dokumentacji orzeczniczej,
- odbiór i wysyłkę korespondencji,
- obsługę informacyjną stron i uczestników postępowania,
- obsługę składów orzekających (protokołowanie rozpraw, wizji, oględzin ).
- W ramach struktury Biura Kolegium wyodrębnia się Sekretariat Prezesa, którego pracownik podlega bezpośrednio Prezesowi Kolegium.
- Biuro Kolegium wykonuje zadania służby pracowniczej. W Biurze Kolegium prowadzone są akta osobowe, w których znajdują się zakresy czynności pracowników zatwierdzane przez Prezesa Kolegium.
§ 27
- Na czele Biura stoi Kierownik Biura, który podlega Prezesowi Kolegium.
- Kierownik czuwa nad sprawną obsługą Kolegium przez Biuro.
- Kierownik Biura w szczególności odpowiada za:
- organizację pracy Biura,
- przekazywanie Prezesowi informacji o stanie zaległości w załatwianiu spraw, ze szczególnym uwzględnieniem tych, w których postępowanie trwa dłużej niż 2 miesiące,
- sposób prowadzenia ksiąg i innych urządzeń ewidencyjnych oraz rzetelność sporządzania sprawozdań statystycznych,
- warunki i kulturę pracy oraz poziom przygotowania pracowników Biura,
- wykonywanie przez Biuro innych czynności związanych z funkcjami Kolegium jako jednostki organizacyjnej.
- Kierownik Biura Kolegium w porozumieniu z Głównym Księgowym, w oparciu o zasady ustalone przez Prezesa Rady Ministrów, opracowuje projekt struktury etatów Kolegium i przedkłada go do zatwierdzenia Prezesowi Kolegium.
Schemat struktury podziału etatów stanowi podstawę do ustalania obsady kadrowej.
VII. Gospodarka finansowa Kolegium
§ 28
- Kolegium jest państwową jednostką budżetową.
- Prezes Kolegium jest dysponentem części budżetowej.
§ 29
- Kolegium prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych w ustawie o finansach publicznych.
- Podstawą gospodarki finansowej jest plan finansowy wydatków.
§ 30
- Obsługę finansową Kolegium zapewnia Główny Księgowy, który podlega Prezesowi Kolegium.
- Główny Księgowy odpowiada w szczególności za:
- prowadzenie rachunkowości jednostki,
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
- dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
- przygotowanie projektu dokumentacji opisującej przyjętą przez Kolegium politykę rachunkowości,
- sporządzanie sprawozdań finansowych i budżetowych,
- przygotowanie projektów dokumentów wymaganych przepisami o finansach publicznych: materiałów do projektu ustawy budżetowej, szczegółowego planu finansowego wydatków („układ wykonawczy” do ustawy budżetowej), projektu harmonogramu wydatków Kolegium do harmonogramu realizacji budżetu państwa.
- Główny Księgowy współdziała z Kierownikiem Biura Kolegium przy ustalaniu projektu planu finansowego i harmonogramu wydatków.
- Główny Księgowy i Kierownik Biura Kolegium współdziałają w procesie realizacji wydatków budżetowych.
VIII. Przepisy końcowe
§ 31
Traci moc obowiązującą uchwała Zgromadzenia Ogólnego Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie z dnia 6 października 1995 r. Regulamin Organizacyjny Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie, wraz ze zmianami wprowadzonymi uchwałami Zgromadzenia Ogólnego Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie z dnia 9 sierpnia 2000 r., 21 marca 2005 r. i 23 października 2006 r.
§ 32
Regulamin niniejszy wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Metryka
- opublikował: Katarzyna Grabowska-Dudekdata publikacji: 2020-09-09 11:31